• This event has passed.

Roder

2022-02-16 @ 18:30 - 21:30

Ibland behöver vi stanna upp och reflektera över vårt liv. Fundera på hur det ser ut idag. Bearbeta dant som hämmar mig eller leder till felaktiga val. Våga möta min djupa längtan om förändring. Och få dela mina tankar och erfarenheter med andra. Le igenkännande åt andra människors berättelser. Hämta inspiration från någon annans livsval. Förtroliga samtal där det inte är tillåtet att kritisera eller ifrågasätta. Möten där jag får visa hela mig. Det är huvudtanken med kursen Roder som arrangerati Bromma under några år och som nu erbjuds i ett antal kyrkor i Sverige. Vår kyrka – Edsvikskyrkan  är en av dessa kyrkor. Varmt välkommen till Roder!

Roder i korthet

Roder är en kurs med sju kvällssamlingar samt en uppföljande samling. En mer träffande beskrivning än ordet ”kurs” är nog ”mötesplats för bearbetning av livet”. Under kursen får du tillfälle att bearbeta krafter som har potential att styra ditt liv i en riktning du inte alls vill. Eller så krymper de vårt liv. Roder tar upp sju centrala livsteman:
 Min riktning i livet

Mina hämmande rädslor

Min förmåga att försonas med det som varit

Min känsla av att inte duga

Min djupaste längtan

Mina förväntningar på kärlek och gemenskap

Mina mål i livet

Dessa ämnen är alla centrala för en människas välbefinnande ur ett rent allmänmänskligt perspektiv. Samtidigt är allt som tas upp, t ex förlåtelse, kärlek och vår djupa längtankärnan i kristen andlighet. De två perspektiven, allmänmänskligt och kristet, återfinns i de inledande föredragningarna. Men man behöver inte någon religiös tro för att delta och ha behållning av kursen.

Vid återsamlingen 12 månader efter avslutad kurs, återknyts till dessa teman.

En kurskväll

Varje kurskväll tar tre timmar i anspråk och följer ett fast program:
 Måltidsgemenskap över en tallrik soppa

Guidad meditation med avslappning

Kort föredragning av kvällens tema

Egen reflektion i tystnad med stöd av ett reflektionshäfte

Samtal i mindre grupper med samtalsledare

Sammanfattande egen reflektion

Avslutning med beslut om förändring

Sinnesrobönen

Det här innebär att kurskvällarna innehåller en dynamik mellan enskild reflektion, liten samtalsgrupp och storgrupp.
Gruppsamtalen är en viktig ingrediens i Roder och de kommer efter den egna reflektionen. Här tillämpas ett tydligt ramverk, ”Safe Space”, med samtalsregler för att säkerställa att deltagarna kan känna sig trygga att dela sina tankar och livserfarenheter. Alla ska kunna känna att de kan uttrycka sig fritt utan att riskera att bli kritiserade eller bedömdaÖppenhet är ett viktigt ledord för RoderGrupperna leds av en samtalsledare. Roder handlar om friskvårdDärför ska du inte delta i kursen om du är akut kris eller mår psykiskt dåligt. Du kan säkert själv bedöma du ”orkar med” den. Ta gärna kontakt om du är osäker. Verbjuder personligt samtalsstöd kostnadsfritt under kursperioden, om du känner att du behöver det.

Roder i Edsvikskyrkan

Edsvikskyrkan kommer att genomföra en Roderkurs på onsdagar våren 2022. Det är sju samlingar varannan vecka med start 16 feb. Tid: 18.3021.30Det blir även en uppföljande kväll i höst. Kostnaden för att delta är 500 kr vilket inkluderar måltid, övergripande kurskostnader samt material. Ledare för kursen är Margaretha Strömqvist, Rigmor Eriksson och Per Westblom. Vi har genomgått ledarutbildning för Roder under ledning av kursens skapare Bertil Forsberg. Gör gärna en intresseanmälan nu. Vi behöver din definitiva anmälan till kursen senast 1 feb. Anmälan skickas till info@edsvikskyrkan.se eller
Edsvikskyrkan

Kapellvägen 2

191 35 Sollentuna

Meddela samtidigt om du har några kostrestriktioner
För frågor och ytterligare information, kontakta Per Westblom på pastor@edsvikskyrkan.se eller 070766 76 07.

”Roder” har utformats av Bertil Forsberg,
bertilforsberg.bromma@gmail.com)
          som äger rättigheterna till konceptet
          och gärna delar med sig genom licens.

Date:
2022-02-16